17-11-2020

14 tips voor netwerken in Coronatijd: een geslaagd digitaal kopje koffie

Lees verder

14 tips voor netwerken in Coronatijd: een geslaagd digitaal kopje koffie

Netwerkgesprekken via Zoom of Teams als je op zoek bent naar een andere baan

Als je op zoek bent naar ander werk, direct of op termijn, heb je te maken met een nieuwe werkelijkheid. Terwijl netwerken door de krapper wordende markt steeds belangrijker wordt, is het ook lastiger geworden. Even een kopje koffie met een collega van een andere afdeling, een gesprekje met een leverancier of ex-collega: het zit er voorlopig niet meer in. Je kunt hopen dat het snel voorbij gaat en je weer fysiek kunt afspreken, maar misschien wil je helemaal niet zo lang wachten. Deze (wat introverte) periode biedt ook juist kansen om effectief te netwerken. Met deze tips kun je doelgericht aan de slag gaan.

  1. Verlaag je eigen drempel. Veel mensen zijn beschroomd om anderen te vragen mee te denken, zeker als dat geen bekenden zijn. En natuurlijk zijn de meeste mensen best druk. Maar realiseer je tegelijkertijd dat veel mensen aangeven het gevoel te hebben in hun werk te weinig voor anderen te kunnen betekenen. De behoefte om echt iets voor een ander te kunnen doen, is menselijk. Dus mits jij het goed aanpakt, kun jij ze dat fijne gevoel bezorgen die dag echt iets te hebben betekend voor een ander.  En ja, soms reageren mensen niet of negatief. Maar misschien komt dat wel doordat ze net gedoe hebben op hun werk of in scheiding liggen. Kortom, trek niet te snel de conclusie dat dat digitale netwerken niet werkt of niets voor jou is. Gun jezelf meerdere pogingen: een leuk gesprek kan je ook weer veel energie geven om door te gaan.
  2. Ga je vooral onderzoeken of zaaien? Als je nog breed aan het onderzoeken bent: ‘Wat wil ik nu eigenlijk met mijn loopbaan?, of ‘Is deze branche wat voor mij?, ben je minder aantrekkelijk voor een werkgever. Die zoeken in het algemeen mensen die gemotiveerd zijn voor hun organisatie, of voor die bepaalde functie. Contactpersonen die je ook echt verder kunnen helpen om in een sollicitatieprocedure opgenomen te worden, omdat ze op de juiste positie zitten, kun je vaak beter pas later spreken. Wanneer je zelf al beter weet wat je wilt. Je bent dan al meer aan het zaaien: je onderzoekt wel, maar laat meer van jezelf zien en toont je motivatie juist voor deze organisatie/functie.
  3. Belast iemand niet te veel. Tenzij er in de branche een schreeuwend tekort is, zullen weinig gesprekspartners jou meteen voordragen voor een vacature. Integendeel: als je te sterk aangeeft dat je op zoek bent naar een baan bij hun werkgever, wekt dat al snel weerstand. Het heeft nogal wat consequenties om iemand voor te dragen: misschien bevalt die ander helemaal niet en dan is jouw naam als medewerker daaraan verbonden. Door aan te geven dat je op onderzoek bent, maak je het de ander gemakkelijker je te helpen. Dus door niet aan te geven dat je nu direct een baan wilt hebben, maar dat je je aan het oriënteren bent, op een organisatie, rol of branche. En daar de ander op te bevragen.
  4. Let op het plaatje dat je maakt. We zijn met z’n allen nog maar kort bezig met Teams en Zoom en dat zie je regelmatig terug in een zeker amateurisme. Gedoe om in het overleg te komen, bijvoorbeeld. Of een slechte belichting: te fel, waardoor je er ongezond bleek uitziet. Of juist te donker, waardoor je nauwelijks zichtbaar bent, vaak door tegenlicht via het raam. Ook vast herkenbaar: een vreemde achtergrond (je keuken, de kledingkast). Binnenlopende of elkaar voor de deur bevechtende kinderen of katten die door het scherm lopen. Soms hangen er dingen aan de muur die de ander enorm afleiden; zoals felgekleurde kunst waaraan jij zo gewend bent, dat je het nauwelijks meer ziet. Het is net als met een huis verkopen: al te veel van je eigen stijl laten zien werkt niet: beter een neutrale wat zakelijke achtergrond. Tenslotte: misschien heb je het zelf ook vaker gezien: het ziet er heel vreemd uit als je via Zoom een achtergrond kiest. Een  bos of iets dergelijks. Dat leidt al af, maar erger nog: je hoofd krijgt echt een andere (uitgeknipte) vorm. Als laatste tip op het esthetische vlak: via instellingen kun je je eigen beeld bij Zoom wat pimpen.
  5. Hoeveel tijd kun je vragen? Netwerkgesprekjes via Zoom of teams kunnen tussen de 15 minuten en een uur duren. Probeer een inschatting te maken van wat je nodig hebt en de tijd die je van iemand kunt vragen. Als het kan in 15 minuten, doe dat dan, zeker als je een paar korte vragen hebt en iemand niet goed kent. Als dat laatste wel het geval is, of iemand is echt uitnodigend, is een langer gesprek af en toe ook wel prettig. Dan heb je de gelegenheid echt even samen te brainstormen over jouw vragen en mogelijkheden. Voor mensen die verder van je staan en die je toch wat breder wilt bevragen is 20 tot 30 minuten vaak oké. Loop nooit uit: als je de ander in tijdsnood brengt, doet dat wat met de relatie.
  6. Wees helder over je doel en de tijdsduur. Dan weet de ander waar hij/zij ja tegen zegt. In vragende zin werkt het natuurlijk het best.
  7. Maar zet ook even sfeer. Uit in ieder geval de blijdschap over het gesprek. Het korte praatje pot, dat bij een fysiek gesprek vaak gaat over de vindbaarheid van de locatie, over het pand: dat heeft een functie. Dat maakt dat de ander gemakkelijker vertrouwen geeft. Dus denk vooraf even na of improviseer.
  8. Denk na over de ‘What’s in it for me?’ vraag. Bij voormalige collega’s kan dat zijn dat het gewoon leuk is te horen hoe het verder met je gaat en heb je mogelijk al genoeg krediet opgebouwd. In andere gevallen kan het zijn dat je de ander vooral wat teruggeeft door jouw dankbaarheid. Maar ook niet vergeten: vaak ben je ook interessant voor de ander. Denkt die in mogelijke klantrelaties later, of ziet hij jou als gesprekspartner voor de eigen loopbaan op een later moment. Het is dus belangrijk dat je in alle efficiency jezelf niet vergeet voor te stellen. Een paar feitjes over jezelf, niet langer dan 2 of 3 minuten. Bewaak de tijd als je vermoedt dat jij weleens te lang van stof zou kunnen zijn (of vraag het een oprechte vriend). Maar dwing jezelf het niet te klein te maken, als je juist nogal bescheiden bent aangelegd. Bedenk dat je de ander daarmee de kans geeft ook in zijn belang te denken.
  9. Wees niet te nederig. Voor de een is het zaak de tijd van de ander niet ‘for granted’ te nemen. Voor de ander is het van belang niet juniorder over te komen dan je bent, ingegeven door het feit dat jij iets van de ander nodig hebt. Hou het ondanks je dankbaarheid wel gelijkwaardig en redelijk zakelijk.
  10. Stel de juiste vragen. Ik maak soms mee dat mensen achteraf het gevoel te hebben dat het weliswaar een leuk gesprek was, maar dat ze essentiële informatie missen. Het is goed om vooraf na te denken wat je aan informatie nodig hebt om te weten welke koers je moet zetten. Denk aan vragen als:
  11. Stel geen overbodige vragen. Als je vooraf googelt op een organisatie in het nieuws of de persoon die je spreekt via LinkedIn hebt opgezocht, of als je een werkgever of persoon volgt, gebruik je je tijd efficiënter. En kun je laten zien hoe voorbereid je bent.
  12. Zet de ander aan het denken over jou. Veel mensen zijn best bereid met je mee te denken als je ze de juiste open vragen stelt: ken jij nog mensen die me meer zicht zouden kunnen geven op dat andere aspect? Of als jij me zo hoort, heb jij nog tips voor een slimme aanpak? Of: als jij me zo hoort, waar denk jij dat mijn beste kansen liggen?
  13. Uit je waardering in specifieke termen. In het algemeen krijgen we (te) weinig waardering in ons werk. Als jij in specifieke termen jouw dank en waardering uit, geef je ook iets leuks terug. En is de kans dat de ander op de juiste momenten aan je denkt, ook groter. Zoiets als: ‘Mooi om te zien hoe jij zelf die overstap voor elkaar hebt gekregen en vertrouwen hebt weten te winnen. En ontzettend fijn dat je ondanks jouw drukte, tijd vrij hebt gemaakt om met mij mee te denken. Ik stel dat enorm op prijs’.
  14. Hou contact als het een prettig gesprek was. Vaak geeft de ander aan: ‘Nou, ik ben benieuwd waar je terecht komt’. Het is sympathiek daar ook in een korte mail nog een keer op terug te komen. Of door de ander eens een artikel of een uitnodiging voor iets (niet te nadrukkelijk commercieels) te sturen. Nodig uit, jou te benutten als het ooit aan de orde is.

Waar vind je je gesprekspartners?
Logisch: hoe meer mensen; vrienden, oud collega’s, familie, je vertelt waar je mee bezig bent, hoe groter de kans dat iemand op het juiste moment aan je denkt. Vraag mensen die je goed gezind zijn, vooral ook breder mee te denken: mensen die zij weer kennen, die je kunnen helpen. Dat doe je in feite ook digitaal. Via de tweede lijn van je LinkedIn-account. De connecties van jouw connecties. Want de kans dat daar iemand tussen zit, die bij de juiste organisatie werkt, is groot. En verder: volg bedrijven en personen via LinkedIn, dan kun je inspelen op zaken die er gepost worden. 

  • Hoe is het om te werken in de branche/het vak/de organisatie waarin je werkt? Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?
  • Waar liggen mogelijkheden?
  • Wat voor mensen worden er gezocht? Wanneer ben je een aantrekkelijke kandidaat voor de deze functie? Denk je dat ik met mijn achtergrond zou passen?
  • Zijn er vaak vacatures? Aan wat voor salaris moet ik ongeveer denken?
  • Hoe zien jouw dagen eruit? (Als het om deze functie gaat). Wat vind je vooral fijn aan je werk? Wat ervaar je als een nadeel? Wat voor mensen zijn succesvol in jouw functie?
  • Hoe kom ik er? Hoe lopen de wegen naar waar ik wil zijn? Welke contacten moet ik daarvoor hebben en hoe maak ik mijzelf zichtbaar?

 Misschien ook wel juist nu!
Help jezelf over de drempel te komen. Veel mensen hebben het wat rustiger en hebben ook wel zin in even iets anders dan alleen al die vergaderingen via Zoom/Teams of hun soloklussen. Het is zonde deze tijd niet te benutten. Ook zelf iets posten, nu je wellicht wat meer tijd hebt, is een vorm van (meer introvert) netwerken.